ОБРАЗ ВЧИТЕЛЯ В МИСТЕЦТВІ

У святково прибрану залу під звуки фонфар виходять ведучі (хлопець та дівчина).
1.  Доброго дня вам, шановні наші, дорогі учителі!
2.Доброго дня усім в  цій святково прибраній залі!
1.Красива й щира осіння природа, як красива й добра душа вчителя.
2. Тож недарма  вони поєднані  чудовим  святом  - Днем Учителя.
1. Сьогодні -День Учителя. В цей день
Ми кажем звучними словами:
Людського щастя вам, нових  ідей,
 хай добра доля буде завжди з вами!.

2.Погляньте навколо- скільки  учнів зібралося в  цій залі! А це означає, що  вони вас люблять, шанують, поважають! Тож прийміть вітання  ваших учнів!

 Виступ учнів  початкової школи (1-2 КЛАС) - вірші та пісня.


Під  музичний супровід учениця читає один із запропонованих віршів  (ВІРШІ ДО ДНЯ ВЧИТЕЛЯ)   Представляється презентація "Ми і наші  вчителі"

ЗВУЧИТЬ ПІСНЯ


Вкдуча. Скільки б років нам не було, у вересні завжди згадуються школа, вчителі, шкільні перерерви, контрольні, перше шкільне кохання, перші  перемоги і поразки. Хто вони -  учителі? Які якості повинні мати, аби назавжди залишатися в серцях  своїх учнів? Сьогодні ми  пропонуємо вам простежити за  відтворенням  образу  вчителя в мистецтві, адже лише твори мистецтва чи ненайповніше розкривають сутність і долю  вчителя.  Вряд чи можна знайти митця, котрий би не звертався до шкільної та  учительтської теми, навіть у минулому.


Ведучий.Серед різноманіття життя й діяльності роль учителя була помітною у всі часи. І до сьогодні  образ учителя асоціюється з людиною, що несе вогник знань, радість  відкриття нового, повсякденну готовність до самопожертви в ім'я  високої ідеї.


Разом.  Отже, запрошуємо вас у світ мистецтва, де головний герой - учитель...


                                                                   (Музичнй супровід)



ОБРАЗ ВЧИТЕЛЯ В ЛІТЕРАТУРІ ТА ПОЕЗІЇ

"Вам пам'ятник,  вчителі,
я висік би з  червоного граніту:
встановиви би на просторі
велике
                 людське
                                     серце..."

   Учні.

      У творі видатного  поета П.Грабовського "Трудівниця" змальована доля молодої  сільської вчительки, яка присвятила себе  вихованню дітей бідняків. Вона була привітною й доброю до  селян, за що її дуже любили діти.

       Важала своїм обов' язком  служити народові й героїня повісті А.Тесленка "Страчене життя" Оленка Панасенко. Мрія привчити дітей "до думок глибоких, до людськості, до правди" так і не здійснилася. Світ честолюбства, низькопоклонства, нікчемності зламав дівчину морально, змусив покінчити життя самогубством.

     Правдиво жєобюразив працю  сільських  учителів і С.Васильченко в повісті "Талант". На фоні  страшної  убогості, бруду і безладдя палав вогник творчих задумів друзів -учителів.

     В оповіданні "Божественна Галя" образ вчительки оповитий ніжністю до дітей. Молода вчителька Галя нічим не  відрізняєтьтся від дітей, яких вчить, але в  цьому її  сила. Дітлахи аніскільки не бояться, натомість щиро поважають Галю. Вона, насамперед, друг, щирий порадник, сонце в їхньому буденному житті.

    Герой роману О.Гончара "Собор" Хома Романович  власним прикладом показав, що не можна нащадкам перекреслювати здобуті знання своїх предків, вкрай необхідно берегти "собори душ".

А ще  вчительській долі присвятили  свої твори:
  • Павло Загребельний, оповідання "Учитель" (герой -вчитель музики Григорій Матвійович);
  • Анатолій Дімаров, повість "На коні й під  конем" (герої - вчителі - предметники);
  • Михайло Стельмах, роман "Кров людська - не водиця"   (герой - сільський  учитель Григорій Михайлович);
  • Олесь Донченко, повість "Золота медаль" ( герой -  учитель історії Юрій Юрійович);
  • Юрій Збанацький, роман "Малиновий дзвін";
  • Олександр Довженко, кіноповість "Повість полум'яних літ"; 
  • Григір Тютюнник, повість "Климко";
  • Олесь Гончар, повість "Бригантина";
  • Євген Гуцало, повість "Шкільний хліб", оповідання "Сад на  схилі гори".

Нам  кожному дісталась
часточка
учителя. 
А весь він був широкий,
 наче степ,
і по - артезіанському 
глибокий...


(Володимир Коломієць. "УЧИТЕЛЬ")

У СВІТОВІЙ ЛІТЕРАТУРІ ДО ОБРАЗУ ВЧИТЕЛЯ  ЗВЕРТАЛИСЯ:

  • Ченгіз Айтматов. "Перший  учитель"
  • Борис Васильєв. "Завтра була війна"
  • Решад Нурі Гюнтекін. " Пташка, що співає"
  • Юрій Нагібін. "Учитель словесності".
  • Михайло Салтиков - Щедрін. "Сільський  учитель".
  • Лев Толстой.  "Дитинство. Отроцтво. Юність"
  • Дмитро Фонвізін. "Недоросль".
  • Антон Чехов. "Учитель  словесності".
  • Валентин Распутін. "Урок французької".  
Вчительська доля 
О вчительська доле! О вчительська доле!
Світанком спішить моє серце до школи.
І вічний неспокій, і вічні тривоги
бере воно завжди з собою в дорогу.
Від теплих вітань і усмішок дитячих
стаю я добрішим, а серце гарячим.
І хоч не була ти легкою ніколи,
тебе не картаю я, вчительська доле.

(" Пісня про вчительку" П.Майбороди, сл.А.Малишка) 
співають усі присутні.

ОБРАЗ ВЧИТЕЛЯ В ОБРАЗОТВОРЧОМУ МИСТЕЦТВІ

Ведуча.
Вчителі  існували у всі часи й  завжди вони були шанованими людьми у будь - якому суспільстві. Образотворче мистецтво залишило нам згадку про вчителя і його роль в державі.


Музичні фрагменти, які  органічно озвучують розповідь чи презентацію.
Учні.
1.Так, давні єгипетскі школи знаходились при храмах, викладачами були єгипетські жерці, які  викладали школярам (лише хлопчикам та юнакам із заможних родин) багато різних наук від анатомії ( куди входили зокрема тонкощі  муміфікації) до астрономії та астрології, головними ж були математика та письмо. Навчання тривало від трьох до пятнадцяти років




2.Слово "Педагог" у Стародавній Греції означало дослівно "Провідник дитини". Так називали не вчителів, а рабів, які проводили дитину до школи і забирали назад. Зазвичай у педагоги вибирали рабів, непридатних ні для якої іншої роботи, але тих, хто був вірними домівці. У школі навчали трьом основним дисциплінам - музиці (гра на музичному інструменті та хоровий спів), письму й деклмації. Педагоги несли у школу своїм підопічним ліри чи  флейти,  а при потребі їм дозволялось підганяти учнів  кийками.



Сцени з життя  грецької школи. Вазопис.


3.У часи Середньовіччя населення переважно було безграмотним, навіть один з найвидатніших королів раннього Середньовіччя, перший  імператор Західної Європи, король Франції Карл Великий, на документах замість підпису  ставив хрестик. Школи у Західній Європі збереглися лише у  християнських монастирях, а монахи були єдиними освічченими і грамотними людьми  того періоду.
                                     Школа ХІV століття

 Взагалі школи існували при  церквах і монастирях для підготовки священників   Учні заучували на память   багато молитв, учились читати, писати, рахувати й співати церковні піснеспіви. На уроках математики вираховували, через скільки днів наступить те чи  інше релігійне свято.З геометрії давались знання, необхідні для зведення церковних будівель.

Важкою і нудною була шкільна наука. І французи, й німці, й  англійці навчались  на чужій для них латинскій мові, на якій в той час  писали книги і читали молитви. Часто на всю школу була лише одна книга, учитель по-черзі показував її учням. У дітей не намагались викликати інтерес до знань, учнів  часто били, аби "втовкмачити" науку у їхні голови.Про людину, яка отримала освіту  казали, що "вона виросла під різкою  учителя».
                                                                                                                                                          
 Школа в середні віки знаходилась повністю  в руках духовенства.

Із появою та зростом міст виникла потреба у більш грамотних людях,які могли б  підраховувати дохід від торгівлі, вести справи в міських радах  і суді. Стали виникати міські, не церковні школи. В них краще, аніж в церковних, навчали письму і арифметики.




      
4.  Навчатись у голландській школі XVII століття було зовсім непросто: за лінь та неакуратність учень міг бути покараний фізично, наприклад, ударами дерев ' яною лінійкою по пальцях рук. А оскільки писали в той час   тонкими перами та чорнилом, то плями на папері з ' являлись досить часто.
На картинах Яна Стена маленькі учні завинили  у чомусь перед учителем. На обох картинах художника їм не допоможуть гіркі сльози,  адже педагог не  схильний прощати помилки. З тривогою дивляться на вчителя інші діти - у них теж не  все гаразд в зошитах. Лише один хлопчик (картина "Строгий учитель") повністю  поринув у свою справу й не звертає  увагу на те, що відбувається  навкруги. Для нього знання важливіші, ніж похвала  чи гнів учителя.



Ян Стен. "МІСЬКА ШКОЛА. 1665р."

Ян Стен. "Строгий учитель"

Адріан ван Остаде, голландський художник XVII століття - майстер  селянського побутового жанру. Його твори зі сценками із життя селян  насичені доброзичливістю та яскравим гумором.

Adriaen van Ostade The School Master


Вряд чи зможе цей старий і немічний  чоловік навчити  чогось малих бешкетників, яким насправді зовсім не до навчання. Проте злидні заставили його займатися цією справою і він хоче зробити її добре. Знаряддя для покарання в його лівій руці завжди напоготові й красномовно свідчать про серйозні наміри.

5.XVIII-XIX ст. у дворянських і буржуазних  сім'ях  набуває поширення  виховання  і початкове навчання  дітей за допомогою домашніх наставників та учителів.

Thomas Webster (English, 1800-1886) The School Master.

Почали з ' являтись також школи для дітей бідняків і  сюжети шкільного життя стали цікавим матеріалом для художників. Вчителями у той період були переважно чоловіки, тому що жінки мали інший обов ' язок - народжувати та ростити дітей. Навчались теж тільки хлопчики, адже сенсу в освіті дівчаток батьки (і суспільство) не бачили. Чоловіки - учителі полюбляли фізичні  покарання, використовуючи для цього довгі указки, палиці тощо.

Philippe Mercier (French, 1689-1760) School Master and his Students. 1738 .

Francis William Edmonds The Two Culprits 1850.
Julius Geertz Schoolroom discipline 1880.


.

6.Картина Моргана Вестлінга "Сільська школа. 1879р." написана саме в зазначений період, але автор мав вже трохи інший задум.
Присутність в класі хлопчиків і дівчаток говорить про  демократичність закладу. Діти одягнуті не в строгу шкільну форму, а отже, в класі зібрались соціально нижчі верстви населення. Діти  вчаться із задоволенням, вони заглибились у книжки  і слідкують за читанням вчительки. Але той, хто не зовсім уважний, не боїться бути покараним, адже  вчителька не викликає у нього страху. Художник з великою симпатією ставиться до образу  вчительки, зобразивши її молодою і красивою. Вона любить дітей, інакше не  читала б їм так самовіданно, незважаючи на малого порушника тиші. Автор картини чітко вловив тонкий мікроклімат в класі й показав різні взаємостосунки і різне ставлення учнів до навчання.

 7.Володимир Маковський. "Приїзд учительки в село"
В Маковський -знаменитий художник ХІХ століття. Писати картини  почав у 15 -літньому віці. Написав багато глибоко реалістичних полотен, сам меценат Третьяков замовляв йому картини для своєї галереї.
Полотно "Приїзд учительки в село" було написане художником вже в  похилому віці, коли він  сформувався як майстер, що пізнав найтонші грані свого мистецтва.
     Російська глибинка. Свіжий, світлий ранок  вже дихає  спекотним літнім  днем. Небо написане напівпрозорими фарбами з багатьма відтінками блакитного. Яскрава  зелень і  сонячне світло ніби пронизують картину ззовні. Про початок робочого дня свідчать постаті  селян на задньому фоні. Чоловік вже впряг  свою кобилу і виводить її з двору.
На передньому плані за столом сидить молода жінка. Вона не така, як діти  селян: її волосся не прикрите хусткою, темна сукня і білий комірець  видають в ній небагату незаміжню дівчину. Вона відпочиває з дороги, адже її речі лежать під ногами не розібрані. Думками дівчина далеко від  цієї місцевості. Вона тепер - сільська вчителька. Усе їй тут  чуже й незрозуміле. Чи буде у неї майбутнє? Що готує їй  доля?  Життєва, душевна й чуттєва картина залишає незабутнє враження.
(фрагмент)


8. Норман Роквелл. Сюрприз для вчительки.

Норман Роквелл - американський живопимсець і журнальний ілюстратор. Найбільш відомий як ав отор для журнала, з яким співпрацював протягом 40 років. Успіх до художника прийшов у 15 років, коли він вперше намалював різдвяні листівки.

Норман запрошує глядачів  побачити щирий світ дітей та дорослих, побачити світ добрих людей, справжньої радості й безпосередності. Одна з таких його робіт - "Сюрприз для вчительки",  яка викликає щире захоплення вчинком дітей і усвідомлення їхньої любові  й поваги до своєї вчительки.


9. Образ вчителя радянської школи - жінка душевна, скромна, справедлива, розумна і доброзичлива. Вона любить  своїх вихованців усім  серцем. Прищепити їм  любов до знань і Батьківщини - головне її завдання.

Олександр Кержнер В перший клас. 1950 р.

Ірина Воробйова. Учителька. 1957 р.

10. Стильові течії ХХ століття дають про себе знати насиченим колоритом і гротескними образами. Такими бачать вчителя сучасні художники.

Олена Івженкова Учитель  світової літератури. 2009 р.



Kazizstil School Teacher 2002 г.


Максим Корчагін Учителька ботаніки. 2010 р.


Учителька. Векторний малюнок.


Більше репродукцій картин для ілюстрування теми  знайдете ТУТ 


ВЧИТЕЛЬ В СКУЛЬПТУРІ

У 1972 р.в місті Торопець (Росія) на подвір ' ї  однієї з найстаріших шкіл міста було встановлено перший у Радянському  Союзі пам ' ятник Учителю. Серед випускників тієї школи було немало відомих людей,  але пам ' ятник - не  данина поваги якійсь конкретній особі, яка виховала плеяду талантів. То була символічна скульптура справжньому Учителю за покликанням. Він стоїть ніби серед  класу, спершись рукою на шкільну парту й веде свій урок...


Відтоді пам ' ятники вчителям  зявляються у різних містах. Особливо їх багато в Росії: 














А така Вчителька зустріне на уроці у Новосибірську...



Пам ' ятники Учителю знайдемо і в Україні.
с. Колочава, Закарпатска обл.

Пам ' ятник Учителю в м.Ніжин поблизу Педагогічного університету

м.Дергачі , Харківська область

Пам ' ятник Учителю в м.Харків.

У серпні 1942 года педагог, письменник, лікар Януш Корчак (Генрік Гольдшміт) і 200 дітей з його дитячого будинку були вбиті фашистами в таборі смерті в Треблінці. Він відмовився від пропозиції  отримати  свободу і залишився з дітьми, йдучи разом з ними на смерть у газову камеру. Пам ' ятники цьому Вчителю встановлено у  різних країнах світу.

Пам ' ятник Учителю Янушу Корчаку в Бат-Ямі, Ізраїль.


 Пам ' ятник Учителю Янушу Корчаку у Варшаві,                                                                                                                                    Польша.

Пригадайте свого улюбленого вчителя поблизу пам ' ятників у інших  КРАЇНАХ.




УЧИТЕЛЬ НА ЕКРАНІ


Всесвітній день  вчителя був заснований  ЮНЕСКО в 1994 році, щоб привернути увагу до  становища  учителів в суспільстві, їх ролі в освіті та розвитку підростаючого   покоління.   Учитель - це не професія, а покликання, і тому пропонуємо вашій увазі пригадати чи  не найулюбленіші  та найвідоміші  художні фільми про  вчителів.

1. "Доживемо до понеділка" (1968)

Щира й пронизлива  радянська  мелодрама режисера Станіслава Ростоцького,  яка розповідає про три дні з життя звичайної школи, вийшла на екрани восени 1968 року. Глядачів зразу ж підкорила правдивість й щирість картини, і, звичайно, гра акторів - як "педагогів", так і "учнів": Вячеслава Тихонова,







Ірини Печернікової





та інших.

2."Велика перерва"(1972-73)
В основі сюжета  4-х серійного комедійного фильму - істория про молодого вченого, який  після розлуки з коханою дівчиною   добровольно йде працювати у вечірню школу викладачем.



3.Хористи (2014)
Ця   драма - адаптація післявоенного фильму  про взаємостосунки вихованців інтерната для важких  підлітків та учителя музики Клемана Матье - нікого не залишить байдужим. Клеман - добрий і справедливий, тому  озлоблені, самотні діти врешті  проникаються до нього довірою. А ще починають співати в хорі, керівником якого є їхній улюблений учитель.  Критики високо  оцінили  картину: в 2005 році вона отримала дві премиї "Сезар", а також була претендентом на "Оскар" й "Золотий глобус" як "Кращий іншомовний фільм".

4."Плати вперед"(2000)
Самотній  учитель суспільних наук Юджин Сімоне пропонує своїм учням придумати  проект, який , на їхню думку,  змінить світ на краще. Один з дітей, 11-літній Тревор радить  дотримуватись  простого правила "Плати вперед", згідно якого  кожний, кому роблять добро, повинен допомогти трьом іншим людям. Вирішивши провірити правило на практиці, хлопчина змінює долю багатьох людей, і свою найперше...


А ще багато добрих, розумних, щирих, душевних образів учителів створили своєю грою  артисти у фільмах "Першокласниця"(1948, СССР), "Республика ШКІД" (1966), "Вам і не снилось" (1980, СССР), "Дорога Олена Сергіївна" (1988), "Щоденник директора школи" (1974, СССР), "У дзеркала два обличчя" (1996,США), "Учитель на заміну" (2011, США) та інші.
            (Перегляд  фрагментів за бажанням).

Ведучі:
1.Вчитель - садівник, що ніжно пестить квіти,
 що завжди терпеливо доглядає сад,
чудесний сад - це ваша юнь і діти,
сад, вирощений з вчительських порад.

2. Спасибі вам, що ви на світі є,
що сієте добро, як щедрий колос.
Ми пам ' ятати будем все життя  своє
 ваш мудрий, терпеливий голос.

Учні виконують пісню про вчителя. 
Учні - старшокласники запрошуютиь вчителів до танцю.






















                    














Немає коментарів:

Дописати коментар