ІНТЕГРАТИВНІ ТЕХНОЛОГІЇ НА УРОЦІ МУЗИЧНОГО МИСТЕЦТВА

ІНТЕГРАТИВНІ ТЕХНОЛОГІЇ НА УРОЦІ  МУЗИЧНОГО МИСТЕЦТВА
(на матеріалі уроків інтегрованого курсу  «Мистецтво»)

      У посібнику розглянуто питання використання  інтегративних  технологій на  уроках  музичного мистецтва  як  компоненту  інтегрованого  курсу «Мистецтво». До посібника додається електронний диск  із роздатковим  матеріалом для  учнів, ілюстративним  матеріалом  та музичними творами,  які згадуються у  фрагментах запропонованих  уроків.
         Для вчителів музичного мистецтва загальноосвітніх шкіл та студентів музично-педагогічних факультетів ВУЗів.

ЗМІСТ
Вступ…………………………………………………………………..4
Інтегративні технології на  уроках музичного мистецтва
(компоненту інтегрованого  курсу «Мистецтво)……………………7
Калейдоскоп  ідей
(приклади  інтегрованих художньо-творчих завдань) …………… .17
«За  покликом душі…» (Творчі роботи  учнів)…………………..…24
Музичні  начерки (фрагменти  уроків)
      5 клас. Народне мистецтво. Календарно – обрядові пісні.
                   Орнаментальні  мотиви…………………………..… 34
      5 клас. Пасторальні настрої. Концерт………………………38
      5 клас. Музичні та живописні пейзажі. Увертюра. Сюїта…42
      7 клас. Героїка і патетика  в класичному мистецтві.
                   Фортепіанна творчість Бетховена. Соната.………….46
      7  клас. Колористичні нюанси( Фасилітована дискусія). ….52

Вислови  видатних  людей про  інтеграцію мистецтв (для епіграфів).56
Бібліографія ……………………………………………………………59
Зміст електронного носія, що додається(додаток)………………….60

      Перед  школою ХХІ  століття  стоїть завдання розвитку та  виховання духовно розвиненої креативної особистості, з критичним мисленням та творчими здібностями, навчання ж має бути підпорядковане не лише повідомленню програмового  матеріалу та перевірці знань, а швидше  виявленню досвіду  учнів. Освітній процес повинен мати не стільки  інформаційний характер, скільки розвивальний. Одним  із  оптимальних засобів розв’язання  цієї проблеми є  інтеграція предметів мистецького  циклу.
У всі часи   мистецтво  було важливою складовою людського суспільства, його  способу існування. Саме мистецтво виховує  естетичне ставлення до людини, до природи, до суспільства,  саме воно допомагає зародженню почуття  прекрасного й  відчуття   єднання з навколишнім  світом. Мистецтво відіграє  чи не головну роль і в передачі моральних  цінностей від покоління до  покоління.
Першоджерела усіх мистецтв єдині – їх  образи, теми, сюжети. І цим  джерелом є саме  життя,  яке «… однаково  насичує мистецтво письменника,   композитора чи художника.  Тому ми й знаходимо так багато спільного між різними видами мистецтв, хоча в кожному з них те « спільне» виражене різними засобами, у різних  формах»
(Д. Кабалевський).
Науковцями, методистами й учителями-практиками було створено програми інтегрованих курсів «Мистецтво. 1-8 кл.» та «Художня культура. 9-11 кл.».  Програма «Мистецтво. 1-8 кл.» (кол. авт. під кер. Л.Масол)- це один із варіантів викладання мистецтва в школі, який передбачає об`єднання традиційних предметів «Музичне мистецтво» та «Образотворче мистецтво» як домінантних змістових ліній з елементами синтетичних видів мистецтва – хореографії, театру, кіномистецтва. Усі види мистецтва співіснують у  єдиному тематичному просторі, взаємодоповнюючи і збагачуючи один одного.
У 2006 році Великоомелянський НВК «школа – гімназія» підключився до Всеукраїнського  експерименту  із проблем впровадження інтегрованого курсу «Мистецтво», отримавши  статус  експериментального навчального закладу. З того часу вчителі  музичного та образотворчого мистецтва  працюють за цією програмою.
      Запропонована робота є узагальненням  передового педагогічного досвіду з питань  інтеграції мистецтв на  уроках музичного мистецтва,  а також результатом  практичного досвіду автора.
Інтеграція – це глибоке взаємопроникнення, злиття наскільки це  можливо, в одному навчальному матеріалі узагальнених знань з тієї  чи  іншої  галузі. Механізмом інтеграції  є образ, створений засобами різних видів мистецтва і створюваний дітьми під час різних видів діяльності:
Тому використання інтегративних технологій передбачає  використання одного з трьох  видів  інтегратора (за  Масол Л.М.).
І. Духовно  світоглядний (  тематична  інтеграція).  Зіставлення  і порівняння образів  у різних  видах мистецтва допомагає  учням більш глибоко зануритись у  мистецький твір. Приклад 1.Тема у  5  класі « Контрасти і відтінки» має на меті  узагальнити знання та  уявлення школярів  про  музичні  інструменти  симфонічного оркестру та  про сам  оркестр з його  багатством  тембрових  відтінків. Для  цього  активізуються:
·       Музичні враження (слухання звучання окремих  інструментів  різних  груп  симфонічного оркестру  та фрагментів твору Б. Бріттена «Путівник по  оркестру»;
·       Візуальні  уявлення (перегляд репродукцій  картин із зображенням  симфонічного оркестру (Е. Дега «Оркестр Опера», Давид Бурлюк «Оркестр» та інші), порівняння  контрастних  та  наближених (нюансних)  колоритів  картин,  та власна  художньо-творча діяльність (малювання інструментів симфонічного оркестру за  шаблонами у різних  кольорових  відтінках)
·       Загадки  про  музичні  інструменти  та  оркестр.
·       Естетико – мистецтвознавчий вид здійснюється на основі застосування споріднених понять і  категорій для різних  видів мистецтва  (засоби  виразності, жанрове різноманіття,  форма,  композиційне  вирішення, стильові  особливості, естетичні  категорії). Тому основою технології цього  типу стають  емоційно – образні аналогії, що розкривають сутність  мистецтвознавчих та естетичних понять і  категорій, а не їх  вербальне  засвоєння,  раціональне  усвідомлення і запам’ятовування.
А. Художньо – мовна  інтеграція.
Б. Жанрова інтеграція розкриває жанрову природу твору мистецтва.
В. Естетико - мистецтвознавча інтеграція досягається розкриттям естетичної категорії, яка проходить наскрізно  через  увесь урок, використовуючи різні методи (естетичні категорії прекрасне і потворне,  фантастичне, комічне і трагічне, любов і  ненависть та  інші) та  порівнянням  висвітлення їх у різних  видах мистецтва.
Тема  уроку в 7 класі  «Образи, навіяні фантазією» націлена на   усвідомлення  учнями  категорії «фантастичне» в мистецтві:
§  В музиці (Р.Вагнер Опера «Валькірія» (політ валькірій), Р.Шуман «Фантастичні п’єси»)
§  В живописі (К.Васильєв, «Валькірія  над загиблим  воїном», М.фон Швіндт «Танець  фей»,)
§  Мистецтвом слова  (стародавні легенди і казки, героями  яких є  фантастичні істоти);
§  Кіномистецтва (фрагмент  фільму за мотивами  однойменної  повісті «Вій»)
§  Хоровий  спів (М.Ведмедеря «Світ казки» або інші)
Комплексна  інтеграція  передбачає одночасне поєднання  основних  видів  інтеграції – духовно-світоглядної, естетико-мистецтвознавчої або інших видів. Урок в 7 класі «Діалог світського і духовного» має на меті  розкрити високу  духовність зразків  вітчизняного  та зарубіжного релігійного мистецтва, пошук аналогій та відмінностей у музичних жанрах «інструментальний  концерт» та «хоровий концерт»,   порівняння творів світського характеру  тих самих  авторів  виявлення їх емоційного  впливу та  показ  глибокого взаємозв’язку,  який не переривається до наших днів.
КАЛЕЙДОСКОП   ІДЕЙ
( приклади  інтегрованих художньо-творчих  завдань)
        В основі інтегрованих  уроків лежить не  тільки розвиток  образного мислення, але й творчого потенціалу  учнів. Творчі завдання дають змогу  поєднувати  знання   з  предметів шкільного курсу, застосовувати  пошук  спільних  відомостей з різних  галузей науки,  культури, мистецтва, звертатись до  явищ і  подій  сучасного життя.
Проте недолік  такої інтеграції – у відчуженості  отриманих знань  від  особистості  дитини. Що  треба  зробити,  щоб знання, отримані на  уроці,  стали затребувані учнем? Потрібно  надати  можливість йому самим стати  учасниками  процесу  створення знань, авторами  особистих  художніх творів,  які  створюються за певними законами і критеріями.
}  Знайти…
}  Намалювати…
}  «Виразити» себе за допомогою…
}  Придумати…
}  Написати…
}  Скласти…
}  Взяти  інтерв’ю …
}  Зробити колаж …
}  Висловити…
}  Інсценізувати…
}  Переглянути  і ….
}  Порівняти…
}  Проаналізувати….
}  Зімпровізувати…


МУЗИЧНІ  НАЧЕРКИ
(фрагменти  уроків програмою ІК «Мистецтво»)

5 КЛАС
Тема. Народне мистецтво. Календарно – обрядові пісні. Орнаментальні  мотиви.

5 КЛАС.
Тема. Музичні та живописні пейзажі. Увертюра.  Сюїта.
7  КЛАС

Тема. Героїка і патетика  в класичному мистецтві.
          Фортепіанна творчість Бетховена. Соната. 

Фрагмент  уроку. «Колористичні нюанси» в  7  класі  з  фасилітованою  бесідою


ВИСЛОВИ  ВЕЛИКИХ ПРО ТВОРЧІСТЬ ТА  ІНТЕГРАЦІЮ МИСТЕЦТВ
(для  епіграфів)


Ø Хороший живопис – це  музика,  це мелодія.
Мікеланджело Буонарроті.

Ø Благо, яке дарує нам мистецтво, полягає не в тому, чого ми від нього навчаємось, а в тому, якими ми завдяки йому стаємо
О.Уайльд


Ø не покину, музи, я олтар ваш! Правдивого життя не буде без мистецтва.
Еврипід


Ø Діти повинні жити у світі  краси, гри,  казки, музики,  малюнка,  фантазії, творчості!


Розділ ІІ
КАЛЕЙДОСКОП  ІДЕЙ

ПРИКЛАДИ   УРОКІВ ЗА  ПРОГРАМОЮ ІК «МИСТЕЦТВО»

        5 КЛАС. Тема. Народне мистецтво. Календарно – обрядові пісні    
                Орнаментальні  мотиви.
Мета:формувати уявлення  й  поглиблювати знання  про  календарно – обрядові  пісні як особливий  пласт  українських народних  пісень; вчити  визначати  спільні риси виразності різних  видів мистецтва, зокрема,  ритм; вправляти  у відтворенні  та створенні нових  ритмічних малюнків; засвоїти  поняття» «мотив», « фраза»,  «куплет»;
Тип уроку : поглиблення теми.
Музичний  матеріал: українські   календарно -  обрядові пісні.
Вид  інтегратора: естетико – мистецтвознавчий.
ХІД УРОКУ.
1.Вхід  в  клас  під  пісню «Вийшли в поле  косарі».
Музичне  вітання:
Сонце піднімається,
Ранок  починається.
Школа нас вітає ,
дзвоник  вже лунає.                         На мотив пісні «Вийшли в поле…»
Ми прийшли в  музичний  клас –
Урок музики у нас!»
2.Актуалізація.
Загадка:
Пульси та  метри  ритмічні
Рахують всі  звуки ритмічно.
«Тік – так»  і знову « тік – так»,
 Із ноток  будують  такт.
Мова  йде про ритм,  який  упорядковує  музичний  запис.  Проте Ритм   зустрічаємо не  тільки в музиці.  Ритм -  основа  різних  мистецтв.
 Мозковий штурм:
                 Де  ритм  зустрічається в природі? (зміна пір року, дня і ночі, ритмічно морські хвилі набігають на берег,).
                 Ритм  властивий  руху людини : ритмічне дихання, биття  серця,  хода, біг.
Словник:  Співвідношення звуків за їх  тривалістю  називається ритмом. Запис ритмічного  малюнку здійснюється  тривалостями  нот.
Поуправляємось у читанні й приплескуванні  народних  дитячих примовок:
1.Ходить кіт по горі, носить  сон в  рукаві.
                   
                           Фраза                                  фраза
               
Всім  діточкам  продає, а Ганусі так дає.
              
                                             мотив
       
Подивимось на  запис ритмічного малюнку – що  можна  про  нього  сказати? Певні  мотиви  повторюються  через певний проміжок  часу.
Творче завдання:
Якщо  ми покладемо  ці  слова на  музику, то як треба  співати цю  пісню? Як  колискову.
А  які рухи  супроводжують колискову пісню?  Ритмічні  погойдування  руками,  коли мама  заколисує  дитину.  ( Пластичне інтонування)
За допомогою орнаментальних  лекал  створимо орнаментальну  композицію,  яка б  відтворила  ритмічний запис  цієї пісеньки  -  поспівки.
                                 

        


2.Кую , кую, чобіток
 Подай бабо молоток                              куплет=2 мотиви=4фрази
 Не подаси молотка
 Не підкую чобітка
Озвучивши  ці  слова  мелодією,  яку роботи  ми зможемо  підтримувати  такою пісенькою?  Як легше було б  виконувати цю  роботу – зі  співом  чи  без  нього? Чому?  (Пластичне  інтонування).
( Цю примовку  мама  співала, граючись з дитинкою – підбиваючи  їй стопу).
       Отже,  пісня  завжди допомагала людині в житті – в  роботі ,на  відпочинку, у догляді за дітьми, тому, що будь  яка діяльність  людини  вимагає ритмічності, а пісня найкраще її підтримує.
Нова  тема.
Перегляд ілюстрацій Т.Яблонської «Свято», М.Пимоненко «Святочне ворожіння», Б.Кустодієва «Масляниця».
Що ми бачимо на цих репродукціях?
Найдавніший  пласт народних пісень пов'язаний з порами року та обрядами, які виконували. Взимку люди  відзначали Різдво,  колядували  та  щедрували. Навесні  діти  закликали та зустрічали  весну, оспівували її у  пісня – веснянках, гаївках,  хороводах. А  які  обрядові дійства  виконувались?
Літо приносило  свято Івана  Купайла,  під час  якого пари  стрибали  через   вогонь, а  дівчата  плели віночки й з піснями  відпускали  їх у плавання  в річках та струмках.
Осінь – пора збору  врожаю, тому осінній  цикл  пісень – жниварські,  супроводжували роботу в полі.
Творче завдання.
Учні  класу  об’єднуються в 4 групи,  кожна з яких готує розповідь про особливості обрядів у  кожну пору року та  виконує пісню, по можливості – з  рухами (по1-2 куплети).
   Випереджальне домашнє завдання до уроку - намалювати малюнки чи принести ілюстрації із різними обрядовими дійствами українців, якими  доповнити розповідь про календарно-обрядові традиції.

 Приклади  інтегрованих художньо-творчих  завдань
    В основі інтегрованих  уроків лежить не  тільки розвиток  образного мислення, але й творчого потенціалу  учнів. Творчі завдання дають змогу  поєднувати  знання   з  предметів шкільного курсу, застосовувати  пошук  спільних  відомостей з різних  галузей науки,  культури, мистецтва, звертатись до  явищ і  подій  сучасного життя.
     Проте недолік  такої інтеграції – у відчуженості  отриманих знань  від  особистості  дитини. Що  треба  зробити,  щоб знання, отримані на  уроці,  стали затребувані учнем? Потрібно  надати  можливість йому самим стати  учасниками  процесу  створення знань, авторами  особистих  художніх творів,  які  створюються за певними законами і критеріями.
Ø Знайти загадки, вірші  про поняття, які  вивчаються в даній темі, а також  скласти  власні.
Ø Намалювати  малюнки – піктограми  із зображенням  давніх  людей, що грають на різних  музичних (давніх) інструментах.
Ø За допомогою  ритму «виразити» себе – свій настрій,  почуття.                                     
Ø Написати лист від  барона Мюнхаузена – відомого  вигадника та  фантазера – про поняття, вивчене на  уроці, але з помилками, щоб  інші під час  його прочитання могли помилки виправити.
Ø Придумати  ім’я десятої   Музи та її намалювати її  атрибут.
Ø Взяти  інтерв’ю в батьків «Що  ви про це знаєте…», поділитися з ними  цікавою  інформацією.
Ø Скласти програму  концерту  з використанням  пісень шкільної програми та загальновідомих. Написати  віршовані рядки – враження від вивченого  матеріалу
Ø Написати привітання для  уроку, пісню , коломийку   на шкільну тематику, придумати до неї мелодію.
Ø  Взяти  інтерв’ю до  музичних  творів
Ø  Зробити колаж – аплікацію до  тем
Ø Створити  саморобні  книжечки для  молодших дітей «Музична  абетка»,
 «Улюблені пісні», «Мистецькі стилі».
Ø .Знайти опис  поняття,  що є об’єктом   вивчення на  уроці( моря,  середньовічного замку, лісу, концерту,  враження від вальсу тощо) в  творах літератури,  які пропонує  вчитель.
Ø  Підготувати СD-диск з музичними матеріалом
Ø  Створити рекламу музичному творові, добравши  до  нього поетичні  рядки,  ілюстративний матеріал
Ø  Створити  відео – презентацію  до теми, озвучивши музичним прикладами.
Ø  Скласти колекцію з творів образотворчого мистецтва, музичних і літературних творів з метою розвитку вміння бачити їх емоційний зв’язок.
Ø  Порівняти романси різних композиторів на один і той самий текст
Ø  Створити попурі з  фрагментів  рингтонів мобільних телефонів,  використавши уривки сучасних композицій, добираючи їх за  характером, ладом, темпом, настроєм(для засвоєння поняття полістилістика).


СПИСОК ВИКОРИСТАНИХ ДЖЕРЕЛ:
1.Агєєнко Т.А.Інноваційні технології сприймання мистецтва.
2.Державний стандарт базової і повної  загальної середньої  освіти, mon.qov.ua.
3.Браже Т.Г.  Интеграция предметов в современной школе // Лит.В. шк.-1996 -  № 5 с.150-154.
4.Зверев И.Д. Взаимная связь учебных предметов. М. Знание,1997.
5.Книга вчителя дисциплін художньо-естетичного циклу: довідково-методичне видання / упоряд. М.С. Демчишин; О.В. Гайдамака. – Х. :ТОРСІНГ ПЛЮС, 2006. – 768 с.
6.Козлова М. В. «Музыкальное развитие детей средствами интеграции искусств».
7.Мартьянова Г. Взаємодія мистецтв у полі художньому розвитку учнів / Г. Мартьянова // Рідна школа. – 2001. - № 5. – С. 59-61.
8.Масол Л. Концепція художньо-естетичного виховання учнів у      
загальноосвітніх навчальних закладах України / Л. Масол // Шкільний світ. –
2002. – № 9. – С. 1-16.
9.Масол Л. М. Методика навчання мистецтва у початковій школі : посіб. для вчителів / Л. М. Масол, О. В. Гайдамака, Е. В. Бєлкіна, О. В. Калініченко, І. В. 10.Руденко. - Х. : Веста ; Видавництво «Ранок», 2006. – 256 с.
11.Метенько В.Ф. Розвиток творчих здібностей школярів на уроках музики через виконання творчих завдань. [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://nsportal.ru/shkola/muzyka/library/muzykalnoe-razvitie-detei-sredstvami-integratsii-iskusstv
12.Мистецтво та освіта : наук.-метод. журнал. – 2002. – № 3.
13.[Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://www.jurnal.org/
articles/2008/polit34.hml2006-2009.
14.Електронний ресурс]. - Режим доступу:
http://www.nbuv.gov.ua/portal/soc_gum/peddysk/2011_9/metenko.pd

Немає коментарів:

Дописати коментар