ІНТЕГРОВАНИЙ КУРС "МИСТЕТЦТВО", 5-7 КЛАС.(Музика)

Міжпредметні зв'язки на уроках  музичного мистецтва


Усе, що знаходиться у взаємозв’язку, має викладатись у такому ж зв’язку.
Ян Амос Коменський

Проблема міжпредметних проектів, інтегративних зв’язків у школі актуальна для педагогічної науки у всі  часи. Учені та вчителі-практики замислюються над тим, як формувати у дітей цілісне уявлення про світ, створити загальну платформу зближення предметних знань.
 Про важливість інтеграції знань неодноразово наголошувалось у прогресивній педагогіці. Ще в епоху Відродження вчені, виступаючи проти схоластики в навчанні, підкреслювали важливість формування у школярів цілісних уявлень про взаємозв’язок природних явищ. Я.А.Коменський вважав, що для формування системи знань важливо послідовно встановлювати зв’язки між навчальними предметами. Не втратили актуальності думки Д.Локка про доцільність наповнення змісту одного предмета фактами інших. К.Д.Ушинський справедливо вважав, що знання та ідеї, які повідомляються будь-якими науками, повинні органічно об'єднуватися у світлий і,по можливості, широкий погляд на світ та життя взагалі.
Найбільше  між предметні  зв’язки на  уроках художньо – естетичного  циклу  виявляються між мистецькими  дисциплінами -  світовою та  українською  літературою,  образотворчим мистецтвом, хореографією.
 Слухання музичних творів з їх подальшим розбором передбачає використання знань і умінь, отриманих учнями на уроках  української мови і літератури. Це поняття про цілісність тексту і його частинах, смислових і лексичних зв'язках частин тексту, теми та основної думки тексту; вміння самостійно виявити сенс твору, користуватися лексичними синонімами для більш точного викладу думок, виразності висловлювання і подолання невиправданого повторення слів.
Постійно залучаються знання, отримані учнями на уроках літератури: початкові відомості про образність художньої літератури, поняття "художній образ", "життєва правда і художній вимисел" в літературному творі, "тема та ідея твору"; поняття про діалог і монолог, про літературного героя; портрет літературного героя.
При розучуванні хорових творів та роботі по музичній імпровізації використовуються знання та вміння, що формуються в учнів на уроках  української мови : вміння правильно вимовляти слова, виразно читати текст, визначати в словосполученні головне і залежне слова; знання видів простих речень (розповідні, питальні, спонукальні) і вміння дотримуватися вірну інтонацію при їх вимові.
Музична програма для молодших школярів опирається на зв’язок музики із образотворчим мистецтвом-малюнок як зримий образ, який швидше і легше «зчитується» дитиною, ніж текст; завдяки малюнку розвивається механічна пам’ять. Колір, контраст фігур та відтінків, настрій малюнка допомагають дитині розповісти про свої музичні враження. Малюнки-підказки дають змогу швидше вивчити літературно-пісенний текст, допомагають розгадати кросворд, загадку.
У змісті програми  також простежується  поєднання науки і мистецтва. Використовуються  музичні твори в яких зображено природні явища, пори року, образи живої природи, допомагаючи дітям оволодіти навчальним курсом «Навколишній світ», «Я і Україна».
Я б хотіла  більш детальніше зупинитися на такому  зв’язку з  предметами  наукового спрямування. 
Міжпредметний зв'язок « музика – географія» реалізовується  під час  вивчення  життєвого шляху композиторів,  адже  учнів необхідно познайомити з країною, в  якій народився той  чи  інший композитор, з  її географічним  положенням,   звичаями, традиціями, навіть  особливостями  клімату. ( наприклад ,Е.Гріг – норвезький композитор, і дітям  цікаво дізнатися  про Норвегію – гірську північну  країну з  суворим  кліматом,  що в  свою  чергу  знайшло  втілення в творчості  композитора).
В 4 та 5 класах  учні вивчають народне мистецтво країн  світу – що спонукає  до  ознайомлення  з  традиціями,звичаями та  побутом народів  світу.
У 8  класі  вивчається  таке явище  як   музичний  фестиваль.  Різноманітні за напрямами  фестивалі проводяться у  різних    країнах цілого світу і географія теж допомагає учням у  цих музичних мандрівках.
 У 4  класі  вивчається  пісня «Музикант – турист» :
На  плечах  рюкзак великий,
Та турист не  сумував –
Музикант – турист веселий
Йшов і пісню все співав.
Звичайно, пояснення  терміну «туризм» та  усе , що пов’язане з  ним, теж призведе до  між предметної інтеграції з географією.
На  уроці ХК в 11  класі учні  виконують  творчий проект « Музична  карта  світу», що потребує навичок роботи з  контурними  картами.
Музика і  історія.
Історія-наука, а не мистецтво. Проте  Історія музиці дала дуже багато сюжетів ,  які  стали різноманітними  жанрами в  музичному мистецтві – від  козацьких історичних пісень  та  дум до  Сьомої  симфонії («Ленінградської») Д. Шостаковича. Аби діти в  повній  мірі відчули і зрозуміли  задум  композитора, який пише твір на  історичний сюжет, важливо, щоб  вони знали і навіть   пройнялися тими  історичними  подіями, які  лягли в  основу  твору. На  останньому  уроці  у 8  класі діти  ознайомилися з  темою війни в мистецтві. Вони  мали  послухати  фрагмент ( тему нашестя) з героїчної  симфонії №7 Д.Шостаковича, присвяченої  місту  Ленінграду. Розповідь про героїчний  подвиг  автора і  жителів  Ленінграда, які пережили  блокаду,  сприяли  глибшому  сприйманню музики,  осягненню її  ідейно – естетичному  змісту. Змістового наповнення  додали також  сприймання творів  живопису – репродукції картин «Оборона Севастополя», «Захисники  Брестської  фортеці»,  «Ленінград  у 41» та  ін.. Сприймання  музики з її  інтенсивним, сповненим  подій розвитком,  драматичністю образів  поглиблено також  читання  уривка з поеми М. Бажана «Сьома  симфонія  Шостаковича».
 Музика і математика
З давніх давен  до нас дійшов афоризм, що математика і музика - сестри.  Давньогрецький філософ Піфагор, один з найперших встановив зв'язок між музикою і математикою.  Він створив вчення про звук, вивчав філософську математичну боку звуку, навіть намагався пов'язати музику з астрономією.  Використовуючи особливий інструмент - монохорд, Піфагор вивчав інтервали, відкривав математичні співвідношення між окремими звуками.  Піфагор розвинув вчення про лікуванні хвороб за допомогою музики.  Він вважав, що певні мелодії можуть позбавити людину  заздрості, ревнощів, гордині та інших пороків.
Ритм, пропорції, варіації,  паралелі, протилежності  - поняття, притаманні і  музиці, і  математиці. Ніяк не обійтися без математики при засвоєнні поняття тривалості звучання і без цікавих арифметичних дій з тривалостями.
Музика немислима без нот, кожна з яких має свою тривалість. Рахуючи тривалість нот « раз -  і  - два – і – три  - і - …»,  називаємо початок натурального ряду чисел. А такі назви тривалості нот, як «половина, четвертина, восьма, шістнадцята і т.д.» зображаються  дробами.
Так учні одержують наочне уявлення про співвідношення тривалості.

Музика і фізика
При ознайомлені з  музичними  інструментами не оминути розповіді  про  фізику  звукоутворення, особливо на  струнних інструментах.  На уроці визначаються  поняття – «звук – як  коливання  повітря», «Обертон – акустичні звуки, які живуть у  вібрації струни».  Фізика пояснює, що саме  обертони створюють забарвлене звучання – тембр. І чим багатший тембр обертонами, тим красивіше, повніше  звучання музичного  інструмента  Недарма в знаменитих скрипках Страдіварі співають всі обертони аж до двадцять п’ятого. А там, де їх немає, звук блідий і невиразний .
Не  обійдеться без  фізики і  пояснення звукозапису, а саме розтягування чи  стискання  звуку  в часі, а  також  історія  електронної музики  та  електроінструментів. У 8 класі  учні знайомляться з так  званою  електронною  музикою і в  цій  темі вони слухають інструментальні пошуки груп 80-х років - «Спейс» чи «Зодіак»,  які створювали електронну  музику   на космічну тематику.
Існує зв’язок між астрономією і музикою. Астрономія – наука, в основі якої лежить краса і гармонія світобудови. У всіх мистецтвах митці по-своєму відображають красу і гармонію. Не секрет для  будь –якого  допитливого  старшокласника,  який  цікавиться астрономією, що в космосі звуків як таких немає, адже  космос -  це  вакуум, і  звуків там  просто не  може бути. Але вчені наполегливо  шукають і записують,  відтворюють і розповсюджують деякі  сигнали з космосу,  звуки і навіть  космічну  музику.  Перший звук з космосу  був записаний американським  супутником Вояджер, після  чого НАСА   випустила  альбом  з космічною музикою Це   електромагнітні  хвилі,оброблені  та накладені на  частоту звукового діапазону, який  чує людське  вухо. По справжньому дивні, неприродні «Стони» та «Зітхання»  космосу заслуговують назви «космічна  музика»
Міжпредметні зв'язки - один із засобів творчої активності учнів у різноманітній музичній діяльності.Але не слід захоплюватись надмірно міжпредметними зв'язками. На уроці музики має домінувати спів і слухання творів (в залежності від теми уроку),  а застосування  міжпредметних зв`язків сприяє розширенню кругозору, формуванню вмінь і навичок самостійного мислення, розвитку уявлення.






Немає коментарів:

Дописати коментар